Yakıt Tüketimi Mümkün Olduğu Kadar Nasıl Azaltılır?
Sürücüler için en önemli zorluklardan biri, sürüş maliyetini doğrudan etkilediği için yakıt tüketimidir. Otomobil yakıt tüketimi, sürüş tarzına ve motor hacmi, aerodinamik yapı ve araç ağırlığı gibi teknik unsurlara bağlı olarak değişmektedir. Özenli kullanım ile yakıt tüketiminizi etkileyen unsurları bilerek, aracınızın üretici verilerinden bile daha düşük tüketim değerlerine ulaşabilirsiniz. Merak edilen detaylar haberimizde…
Yakıt tüketiminin tanımı nedir?
Belirli ölçütlere göre yakıt tüketimi, bir aracın ne kadar yakıt tükettiğini temsil eder. Modern otomobillerde yakıt tüketimi, 100 kilometrelik sürüşte tüketilen yakıt miktarının litreye dönüştürülmesiyle belirlenir. 100 kilometrede 3,8 litre yakıt tüketen Toyota Corolla Hybrid modelinin kombine yakıt tüketimi örneğin 3,8 l/100 km olarak görüntüleniyor. Yakıt kullanımını göstermenin standart yöntemi, basit bir matematiksel hesaplamaya dayanır. Yeni model otomobillerde dijital veriler tüketim rakamlarını hızlı bir şekilde desteklese de, bu işlevden yoksun eski modellerde sürücüler kilometre başına düşen kuruş miktarını hesaplayarak tüketimi hesaplıyor. Fakat elbette akaryakıt fiyatları sürekli dalgalandığı için bu hesaplama yönteminin sağlıklı bir sonuç vermediğini belirtmek gerekir.
Yakıt tüketimini hesaplamanın formülü nedir?
Fosil yakıt kaynakları sınırlı olduğu için benzin, motorin ve doğalgazda fiyat artışları kaçınılmazdır. Gazdan tasarruf etmek isteyen sürücüler, araba yakıtı hesaplama araçlarını kullanarak bunu yapmanın yollarını ararlar. Kullanılan yakıt miktarını hesaplamak için iki yöntem vardır. İlkinde yakıt miktarını kabul etmelisiniz, ikincisinde ise kat edilen mesafeyi bir değişken olarak kabul etmelisiniz. Sonuç olarak, litre benzin başına kat edilen mesafeyi veya 100 kilometrede tüketilen benzin miktarını hesaplayabilirsiniz. Yakıt tüketimi hesaplama işlemine başlamadan önce aracın yakıt deposunu tamamen doldurarak işleri kolaylaştırabilirsiniz. Yakıt göstergesindeki çeyrek veya yarım depo işaretlerine bakmak için kilometre sayacını sıfırladıktan sonra sürmeye başlamalısınız. Gideceğiniz mesafe boyunca çeyrek depoda ne kadar ihtiyacınız olacağını anlamak için yakıt deposu kapasitesini bilmeniz gerekir. Örneğin, 40 litre yakıt kapasiteli bir araçta çeyrek depo benzinle 200 kilometre yol yapıyorsanız, 100 kilometrede 5 litre yakıt harcarsınız.
Kullanılan ortalama yakıt miktarı
En doğru verileri elde edene kadar hesaplama işlemini birçok kez tekrarlayarak ortalama bir sayı hesaplayabilirsiniz. Şehir trafiğinde yüksek yakıt tüketimi ve uzun yolculuklarda düşük yakıt kullanımı, hatalı gerçek değerlere yol açabilir. Yakıt tüketimini artıran veya azaltan etkileri en aza indirmek için depoyu her doldurduğunuzda kat ettiğiniz mesafeyi takip edebilirsiniz. Ardından, basit bir aritmetik hesaplama kullanarak topladığınız verilerin ortalama değerini bulabilirsiniz.
Yakıt enjeksiyon sistemi
Motor, yanma işlemi sonucunda yakıtın kimyasal enerjisini ısı enerjisine ve ardından mekanik enerjiye dönüştürür. Yakıt enjeksiyon sistemi günümüz otomobillerinde kullanılmaktadır. Motora alınan havanın sıcaklığı, basıncı, motor sıcaklığı, istenilen güç, egzoz gazlarının durumu gibi bilgiler yakıt enjeksiyon sistemindeki sensörler aracılığıyla elektronik kontrol ünitesine aktarılır ve bu bilgiler ışığında motora ne kadar yakıt aktarılacağı sistem tarafından hesap edilip o miktar kadar yakıt gönderilir. Yakıt tasarrufu, azaltılmış egzoz emisyonları ve daha yüksek çekiş gibi birçok avantaj, yakıt enjeksiyon sistemi tarafından sağlanmaktadır.
Cut-Off özelliği
Cut-off mekanizması, uygun vites takılıyken yokuş aşağı giden yakıt enjeksiyon sistemine sahip bir araçta gaz verilmediği takdirde çalışır ve yakıt tüketimini önler. Araç boş viteste ise cut-off özelliği devreye girmeyeceği için benzin kullanımı devam edecektir.
Otomatik vitesli araçlarda yapılan yakıt tasarrufu
Eskiden otomatik vitesli otomobiller manuel vitesli araçlara göre daha fazla yakıt tüketirken, günümüzün yeni nesil otomatik vitesli otomobillerinde artık bu durum söz konusu bile değil. Yeni nesil gelişmiş otomatik vitesli araçlar, manuel vitesli araçlara göre daha az yakıt tüketebiliyor.
Manuel vitesli araçlarda yapılan yakıt tasarrufu
Düz vitesli araçlarda sürücü şartlara uygun hızda uygun vitesi seçerse yakıt tüketimi düşürülebilir. Her şeyden önce, vites değiştirme hızını artırmak çok önemlidir. Otomobili hareket ettirmek için yalnızca birinci vitesi kullanın, ardından hızlanmaya başlar başlamaz vitesi yükseltin. Araç ilk kez çalıştırıldıktan sonra, trafik ve yol koşullarına uygun en yüksek vitese hızlı bir şekilde geçilmelidir. Aracınızın hızı vites değiştirmeye hazır değilse veya bulunduğunuz vitese göre çok yüksekse motorunuz fazlasıyla zorlanacak ve aşırı yakıt tüketimi meydana gelecektir.
Benzinli araç yakıt tasarrufu
Benzin almak istiyorsanız sabahın erken saatlerinde hava serinken gidin. Benzin soğuk havalarda sıkışır ve buharlaşmaz. Aynı miktarda para ile daha fazla benzin alabilirsiniz. Ayrıca turbo özellikli benzinli motorlar, atmosferik motorlardan daha verimlidir.
Dizel araç yakıt tasarrufu
Benzinli araçlardan farklı olarak dizel araçlar seri değillerdir. Özellikle ani kalkış ve duruşlar yakıt tüketimini artırıyor.
Turbo motor teknolojisi
Yanma odalarındaki oksijen miktarı, bir motorun performansını ve verimliliğini belirler. Daha fazla oksijen, daha fazla yakıtın salınması anlamına gelir. Bu da performansı artırır. Bir turboşarj, yanma için ekstra oksijen sağlamak için, aksi takdirde kullanılmadığı takdirde israf edilecek olan egzoz gazlarında bulunan enerjiyi kullanır. Bu, çekilen havayı sıkıştıran bir türbin fanından güç alan bir kompresör tarafından gerçekleştirilir. Bu, motorun hava emme manifoldundaki basıncı yükselterek silindirlerin dolmasını sağlar. Sonuç olarak, daha geniş bir düzlemde performans ve tork iyileştirilir. Modern turbo teknolojisi ayrıca yakıt kullanımını ve kirliliği azaltmaya yardımcı olur.
Yüksek verimliliğe sahip yeni nesil turbo motorlar
Otomobil üreticileri son yıllarda yeni model otomobillerinde daha küçük hacimli, daha hafif ve daha verimli motorlar kullanmaya başladılar. Turbo teknolojisi kullanılarak daha zengin bir hava-benzin karışımı ile birim yakıttan daha yüksek enerji üretilebilir. Yeni nesil turbo teknolojisini kullanan motorlar ise geleneksel atmosferik motorlara göre daha az karbon oranına sahip olabiliyor. Çevreye verilen zararı bu şekilde azaltmak mümkün.
Otomobillerde hafif ve dayanıklı materyallerin yakıt tüketimine etkisi
Otomotiv endüstrisinin malzemeleri sürekli olarak geliştirilmektedir. Elektronik sistemler yardımıyla daha hafif ve dayanıklı malzemelerden üretilen otomobiller, yakıt tüketimini etkileyen en kritik unsurlardan biri olan motorun uygun sıcaklığa ulaşmasını kolaylaştırmıştır.
Doğru klima ile yakıt kullanımınızı azaltabilirsiniz
Klima sistemleri yüksek enerji tüketen donanımlardır. Sıcak yaz günlerinde klima sistemleri, aracın içini soğutmak ve sabit bir sıcaklığı korumak için düşük hızlarda 100 kilometrede 2 litreye kadar yakıt tüketebilir. Ancak yakıt kullanımı açısından iç sıcaklığı düşürmek için camların açılması klima kullanımına iyi bir alternatif değildir. Yakıt tüketimi, özellikle yüksek hızlarda aerodinamikte camların açılmasından önemli ölçüde etkilenir ve hatta klima kullanımının neden olduğu yakıt tüketimini aşabilir. Yaz aylarında, klimayı açmadan önce arabanızın camlarını birkaç dakika açarak temiz havanın içeri girmesini ve arabanın içindeki sıcak havanın dışarı çıkmasını sağlayabilirsiniz. Bu sadece sağlığınız için iyi olmakla kalmaz, aynı zamanda klimanın daha verimli çalışmasına da yardımcı olur.
Yüksek oktanlı benzinin yakıt tüketimi üzerinde etkisi
Aracınızın en sağlıklı şekilde çalışmasını sağlayacak yakıt türünü üretici firma belirler. Aracınızın motoru özellikle yüksek oktanlı benzin için tasarlanmadıysa, bu tür yakıtların aracın performansı veya yakıt tüketimi üzerinde hiçbir etkisi olmayacaktır.
Yakıt tasarrufu için rutin bakım ve kontrollerin önemi
Periyodik bakım, diğer mekanik sistemlerde olduğu gibi otomobillerde de kritik öneme sahiptir. Periyoda ve kilometreye bağlı olarak benzinli, dizel, otomatik veya manuel vitesli tüm araçlar bir miktar bakım gerektirir. Düzenli olarak zorunlu bakımın yapılması, bir otomobilin yakıt tüketiminin yanı sıra çalışma performansı üzerinde de iyi bir etkiye sahiptir. Rutin bakım kapsamında yetkili servislerde yapılan işlemlerin türü budur. Fren hidroliği, motor yağı, polen filtresi, triger seti gibi elemanlar zamanla aşınıp özelliklerini kaybederken, fren diskleri kullanıldıklarından yıpranırlar. Yılda en az bir kez değiştirilmeyen hava filtreleri, motora giren hava miktarını azaltarak daha yüksek yakıt tüketimine de neden olur. Optimum yakıt verimliliğinin yalnızca bakımlı bir arabada elde edilebileceğini unutmamak önemlidir. Minimum yakıt kullanımını sağlamak için motor yağınızı ve yağ değişim sürelerinizi düzenli olarak kontrol edin. Motor tamamen yağlanırsa sürtünme direnci azalacaktır. Ayrıca akışkan yağlar, yakıt maliyetlerinizde %5'e kadar tasarruf etmenize yardımcı olabilir.
Gereksiz aydınlatma ve sis farları kullanıldığında yakıt tüketimi artar
Hemen hemen tüm modern otomobillerde, görünürlüğü artırmak için kullanılması gereken gündüz farları bulunur. Ayrıca, gerekmediğinde sis farlarını kullanmak iyi bir fikir değildir çünkü diğer sürücülerin görüşünü bozar ve yakıt kullanımınızı artırır. Yalnızca ihtiyacınız olan aydınlatma araçlarını kullanmalısınız. Çünkü şarj dinamosu, aydınlatma için ihtiyaç duyacağınız enerjiyi yaratmak için motordan aldığı gücü kullanır.
Navigasyon sistemlerinin bir sonucu olarak yakıt tüketimi
Navigasyon sistemleri yakıt sarfiyatını düşürebilmeye yardımcı olan işlevlere sahip olabilir. Bazı navigasyon sistemleri, gerçek zamanlı trafik sıkışıklığı bilgilerini analiz ederek alternatif rotalar önerebilir. Ayrıca daha önce gitmediğiniz yerlerde navigasyon sistemleri kullanmak, yol tarifi almak için gereksiz duraklamalardan kaçınarak zamandan tasarruf etmenizi sağlar ve istediğiniz yere en kısa yoldan ulaşmanızı sağlar. Sürücünün sürüş alışkanlıkları yakıt kullanımını doğrudan etkileyen unsurlardan biridir. Arabanızda sık sık aynı rotada seyahat ediyorsanız, trafik sinyallerinden, trafik yoğunluğundan, kavşaklardan ve rotayla ilgili diğer ilgili gerçeklerden haberdar olacağınız için daha güvenli bir şekilde araç kullanabileceksiniz. Daha az ani hızlanma ve frenleme olduğundan, bu yakıt tüketimini azaltır.
Freni az kullanmalısınız
Yakıt kullanımı, sürüş tarzınızın yumuşaklığından da etkilenir. Aracınız hareket ettikten sonra mümkün olan en kısa sürede sabit bir seyir hızına ulaşmak ve bu hızı korumak çok önemlidir. Genel olarak, 40 kilometre veya daha fazla bir hız önerilir. Mümkün olduğunuz kadar az fren kullanmalısınız..
Fren enerjisinin geri kazanılması
Fren yaptığınızda kinetik enerji açığa çıkar. Fren Enerjisi Geri Kazanımı, şimdiye kadar yeterince kullanılmayan bu kaynaktan yararlanır. Üretilen rölanti enerjisini yakalar ve sürücü her durduğunda veya ayağını gaz pedalından çektiğinde bunu elektrik enerjisine dönüştürür. Elektrik enerjisi daha sonra bu mekanizma ile donatılmış otomobillerde otomobilin aküsünü şarj etmek için kullanılır. Verimli enerji yönetimi teknolojisi, alternatörün sürekli çalışması ihtiyacını ortadan kaldırarak jeneratöre daha az yük bindirir. Sonuç olarak, yakıt tüketimi daha düşük ve performans daha yüksek olur.
Lastikler ve yakıt tüketimine etkisi
Lastiklerin diş derinliklerinin ve lastik basınçlarının belirlenen gereksinimler dahilinde olması yakıt verimliliğine olumlu etki yapmaktadır. Tüketilen her beş depo yakıtın birinden lastiğin sorumlu olduğu düşünüldüğünde, lastiklerin yakıt tüketimi ve çevre üzerindeki etkisi kritiktir. Ayrıca, lastik seçimi mevsime göre yapılmalıdır. Uygun hava basıncını kullanarak %15'e varan tasarruf sağlayabilirsiniz. Lastikleriniz hala soğukken, yani yola çıkmadan önce basit bir lastik basıncı kontrolü yaparak çok paradan tasarruf edebilirsiniz. Lastiklerin yuvarlanma direnci toplam yakıt tüketiminin %15'inden sorumludur. Ayrıca lastik basınçları yük senaryosuna göre ayarlanmalıdır. Bu değerler normalde yakıt deposu kapağında veya sürücü kapısında bulunur. Lastikleri seçerken, mümkün olan en düşük yuvarlanma direncine sahip olanları seçtiğinizden emin olun. Bu sayede benzinden %3 tasarruf edecek, daha sessiz ve konforlu bir sürüş deneyimi yaşayacaksınız.
Sürüş karakterinin yakıt tüketimine etkisi
Zorunlu olmayan koşullarda ani hızlanma ve sık ve ani frenleme yakıt tüketiminizi artırır. Bunun yerine, rahat bir sürüş tavrına sahip olmak, optimum düzeyde ortalama yakıt kullanımı sağlamanıza yardımcı olacaktır. Tutarlı bir tempoyu koruyarak ve daha az fren yaparak düşük ve orta hız bandında ilerlemeye çalışın. Önünüzdeki araçla uzun bir takip mesafesini korumak, sizi sürekli olarak fren ve gaz pedallarını kullanmaktan alıkoymakla kalmayacak, aynı zamanda aracın önündeki trafiği de görmenizi sağlayacak geniş bir perspektif sunacaktır. Trafiği mümkün olduğu kadar yakından takip ederek, örneğin trafik ışıkları yandığında ayağınızı pedaldan çekip aracı süzerek büyük miktarda yakıt tasarrufu sağlayabilirsiniz. Benzer şekilde, otoyollarda 120 km/s yerine 90 km/s seyahat etmek de size çok para kazandırabilir.
Aracınızı aşırı doldurmaktan kaçınarak yakıt tasarrufu sağlayabilirsiniz
Küçük otomobillerin genel olarak daha az yakıt tüketmesi, daha hafif olmaları ve daha küçük motorlara sahip olmaları ile açıklanabilir. Bir aracın normalde en fazla enerjiye ihtiyacı olan durum ilk çalıştırılmasıdır. Duran aracın ağırlığı, bu durumda kullanılan yakıt miktarını doğrudan etkiler. Aracınız doldukça daha ağır olur ve hareket etmek için daha fazla güç gerekir. Bir aracın yakıt tüketimi, aracın ağırlığı arttıkça artar. Aracınıza 50 kg yük binmesi yakıt kullanımında %1-2 artış sağlar. Sonuç olarak, aracınıza aşırı yüklenmekten kaçınmalı ve gereksiz eşyalardan kurtulmalısınız.
Yakıt tüketimi ve aerodinamik
Özellikle nispeten yüksek hızlarda yakıt tüketimini düşürmenin en önemli değişkenlerinden biri doğru aerodinamiğe sahip olmaktır. Ancak aracın tavanına takılan bisiklet taşıyıcıların ve portbagajların bu durumu olumsuz etkileyeceğini unutmayın. Sonuç olarak, kayak ve dağ bisikleti maceralarınızdan bu tür ekstra şeyleri çıkarmak sizin için gerçekten faydalı olacaktır. Aralık veya açık camlar veya cam tavanlarla seyahat etmek, aracınızda bu ekipmanlar olmasa bile aerodinamik verimliliği düşürecek ve yakıt tüketimini artıracaktır.
Hava ve yol koşullarına uygun sürüş teknikler
Araç yakıt tüketimi de dış etkenlerden etkilenir. Soğuk havalar kışın yakıt tüketimini artırırken, yaz aylarında artan klima talebi nedeniyle yakıt tüketiminde artış görülüyor. Ayrıca bozuk yol koşulları da yakıt tüketimini fazlasıyla etkiler.
Kısa mesafelerden kaçınılmalıdır
Yakıttan çok tasarruf etmek için rotaları birleştirebilirsiniz. Motorlar soğukken en çok yakıtı onlar kullanır. Öte yandan, birden fazla varış noktasını ziyaret etmenizi sağlayan tek bir rota oluşturmak size çok para kazandırabilir. Ancak her türlü hava koşulunda aracınızı çalıştırır çalıştırmaz ilerleyebilirsiniz. Motoru park halinde bırakarak ısıtmak gerekli değildir. Motorun çalıştırıldıktan sonraki ilk kilometrede tükettiği yakıt, üç dakika rölantide çalışan bir motorun tükettiği yakıtla aynıdır. Geliştirilmiş yenilikleri ile günümüzün modern motorları ilk çevrimde kullanıma hazırdır.
Yolu olması gerekenden fazla uzatmayın
Yolunuzu olabildiğince düz tutmaya çalışın. Trafik sıkışık olduğunda, tekrar tekrar boş şeride geçerek ilerlemeye çalışmak sizi sürekli durup gitmeye zorlar. Ayrıca zikzaklar yolu uzattığı için daha fazla yakıt tüketir. Direksiyonu yolda ne kadar az hareket ettirirseniz, o kadar az yakıt tüketirsiniz. Aracınızda Start&Stop özelliği varsa aşırı dur kalk yapmadan uygun şeritte sürmek yakıt tüketiminizi azaltacaktır.
Otoparklarda yer aramak yakıt tüketimini artırır
Alışveriş merkezleri, geniş bir ürün yelpazesine erişmemizi sağladığından ve çoğu durumda kapalı otoparka sahip olduğundan otomobil ile çıkılan alışveriş için önerilir. AVM otoparklarında kabul edilebilir park yeri arayışları ise özellikle hafta sonları yaşanan yoğunluk nedeniyle yakıt tüketimini artırmaktadır. AVM otoparkında otomobil düşük hızda ve viteste hareket edeceğinden yakıt tüketimi oldukça fazla olacaktır. Sonuç olarak AVM alışverişleri için yoğun gün ve saat aralıkları yerine otoparkın daha sakin olacağı zamanları seçmek yakıt tüketimini azaltmak açısından faydalı olacaktır.
Otomatik Start/Stop özelliği
Trafik ışığı gibi nedenlerle durmak üzere olduğunuzda otomatik start-stop sistemi devreye girerek motoru otomatik olarak durdurarak aracınızın beklemede yakıt yakmamasını sağlar. Özellikle birden fazla kırmızı ışık ve trafik sıkışıklığı olan büyükşehir trafiğinde start-stop işlevi kullanılarak %9'a varan yakıt tasarrufu elde edilebilir.
Bir aracın düzenli olarak yüksek devirde çalışması yakıt tüketimini artırır
Sürüş sırasında motorunuzun devri ne kadar yüksek olursa, o kadar fazla yakıta ihtiyacınız olur. Gereksiz yüksek hızda sürüş aracın motoruna ve mekaniğine zarar verebilir. Aracınızı uygun hızlarda kullanmak yakıttan tasarruf etmenize yardımcı olabilir.
Uzun yolda yakıt tasarrufu nasıl yapılır?
Aracınız ile uzun yola çıktığınız zaman şehir içi trafiğinde olduğunuzdan daha farklı koşullarda yolculuk yaparsınız. Aracınızın yakıt tüketimi modeline göre değişmekle birlikte, doğru devir ve hızda uzun sürüşlerde düşük seviyelerde gerçekleşmektedir. Uzun yolculuklarda yakıttan tasarruf etmek için mümkün olduğunca sabit hızda, en az rampa, viraj ve tabii ki en kısa mesafeli gitmenize izin veren bir rota seçin.
Yüksek hızda araç kullanmak yakıt tüketimini artırır
Şehir içinde trafik kurallarına uyulmalı, arabalar hızlı kullanılmamalıdır. Bu sadece yakıt verimliliği için gerekli değildir, aynı zamanda trafik güvenliği için de gereklidir. Uzun bir yolda da elbette aynı kural geçerlidir. Tüm trafik kurallarına uyarak, yol koşulları ve aracınızın niteliklerine göre mümkün olan en yüksek hızda sürmelisiniz. Otomobiller 90 kilometrenin üzerinde sıklıkla daha fazla yakıt tüketmeye başlar.
Sona yaklaşan debriyaj yakıt tüketimini arttırır
Arabanızın debriyaj kavrama noktasına dikkat edin. Aracınızın debriyajını çok yukarda kavrıyorsa, debriyajınızın kullanım ömrünün sonuna geldiğini gösterir. Kullanım ömrünün sonuna yaklaşan debriyaj, yakıtı artırır ve aracın performansını gereksiz yere düşürür.